Wednesday, January 20, 2010

1st Session with Speech Theraphist

14th January 2010 adalah kali pertama sesi terapi Aqeelah dengan Tengku Hanim. She is a soft spoken lady. time sampai tu aku terserempak dengan sorang kakak tu yang anak dia pun baru pakai CI. Tapi anak dia, Aisha dah 4+ yo. Boleh cakap sikit-sikit, tapi ada certain words tu tak berapa jelas sebutannya. Akak tu cerita yang anak dia tu at 2+ yo baru tahu ada hearing prob, lepas tu diaorang pun delay2 nak buat CI coz tak berapa yakin. Tu yang anak dia baru 5-6 mths pakai CI. Aqeelah is the youngest case yang Ms. Hanim dapat.

Diaorang ada support group untuk parents (yang aku memang berminat nak join), tapi sebab tenaga kerja kat pusat tutur tu tak berapa ramai so support group tu tak adelah aktivitinya kerap sangat. Dalam sebulan or dua bulan dia akan cuba buat 1 meet up. Pastu ada play group untuk bebudak nih. Tapi Aqeelah kecik sangat, so tak pasti dia boleh join ke idak. Kat play group tu untuk galakkan kanak-kanak ni tengok sesama diaorang pakai alat bantuan pendengaran tu. So bila diaorang nampak ada budak lain pakai secara tak langsung dia pun nak pakai jugak, sebab yang payah nye nak latih budak2 tu untuk pakai hearing aid nih. According to Ms. Hanim ada setengah budak yang dah buat CI tapi tak nak pakai so ini yang kita tak mahu, rugi aja buat tapi dia tak nak pakai.

Since kitaorang memang nak sangat Aqeelah punya proses ni dipercepatkan, aku tanya Ms.Hanim apa kah prosedurnya. Dia bagitahu yang diaorang ada meeting setiap 2 bulan sekali untuk decide who is their potential patient untuk receive CI. Antara yang terlibat dalam meeting tu ialah audiologist, speech therapist dan surgeon. Lepas dapat sokongan dari audiologist & speech therapist, patient akan buat MRI dan akhirnya surgeon akan keluarkan surat untuk patient gunakan untuk cari fund. Ms. Hanim cakap lagi ada 2 tabung fund yang kitaorang boleh try, yang aku ingat JPA punya aje. Dia bagitahu lagi, social worker akan bantu untuk mendapatkan fund nieh (aku pun tak terpikir nak tanya siapa dan macam mana...mengong tul. takpelah nanti jumpa aku tanya semula). Lepas dah buat operation, aku maybe kena amik unpaid leave for at least 6 mths. Untuk melatih anak aku 1 to 1. Kalau letak kat nursery persekitaran tak sesuai, bising sangat kata Ms. Hanim. Di samping itu Aqeelah kena datang buat therapy ikut appointment yang ditetapkan.

Sesungguhnya aku memang nak sangat mendengar Aqeelah bercakap. Dan aku nak sangat dia cepat2 boleh mendengar, aku tanya Ms. Hanim dan dia bagitahu aku their next meeting will be in February. Ms. Hanim nak jumpa Aqeelah for 2nd appointment on this 29th, aku harap semuanya berjalan lancar untuk anak aku ni. Amin.

No comments: