Friday, June 11, 2010

Lepas ni masukkan ikan ye Puan-Puan...

Aku ni bukan la terrer memasak. Masa aku sekolah dulu lagila, aku cuma reti masak nasi..megi...masak air (off course la reti kan)...goreng telur. Itu je. Tapi aku dengar member2 aku time tu dah terer masak asam pedas la, gulai kari la. Aku dengar cam blank jek. Dan pernah gak aku terpikir..camne nak kawin ek, masak pun takreti...malanglah sesapa yang jadi asben aku huhuhuhu. Aku notice, aku cuma reti masak benda yang aku PALING SUKA makan aje. Contohnya dua menda ni memang faveret aku... laksa & kek coklat. Aku memang reti buat makanan dua nih sejak form 2 kut. Dan pernah la tiap2 tahun raya or cuti sekolah aku akan buat kek coklat untuk makan, samada hidangan pagi raya or bawak balik ke asramah. Tapi setakat itu ajela kepakaran memasak aku. Mak aku memang tak pernah ajak aku ke dapur. Dan bila aku buat-buat nak tolong dia pun dia tak tau nak suruh aku buat ape. Last-last dia suruh aku duk kat depan..jangan kaco kat dapur. Bila abis sekolah memangla aku tak pi dapur lagi dah. Nak-nak pulak aku tumpang duk kat umah aunty aku. Memanglah jarang sekali aku nak masak.
Tapi bila aku dah duk sendiri (menyewa dengan kengkawan) mula la teringin nak masak skit-skit. Jenuh la sikit-sikit tipun mak kat kampung tanya resepi itu ini...paling tak bley blah bila aku tanya mak aku camne rupanya kalo cili dah garing. Hmmm...macam mana nak explain tu kan? Ada jugak beberapa masakan yang aku humban aje kat tong sampah sebab tak menjadi. Kadang rasa membazir jek, baik beli kat kedai kan.
Bila dah kawin ni...bila aku start memasak? Sejujurnya, aku pun dah lupa. Tapi yang pastinya aku kena masak. Hari-hari makan kedai tak tahan wei, bukan dari segi poket je..tapi tekak pun same. Kadang dah tak tau nak makan apa dah kat kedai. Boleh la sampai tensi-tensi dengan En.Suami sebab bertekak siapa yang patut pilih menu nak makan ape. Ada aku dengar elok bagi suami makan air tangan sendiri. Hehehe bukan air basuh tangan ye. Kang jadi kes lain pulak.
Tapi makin lama, aku realise yang aku suka memasak. Mungkin rasa puas sebab ada orang yang makan dan kalo orang tu puji masakan kite itu adalah satu bonus. Hehehe rasa kembang sekejap. Tak taula memang dah automatik orang yang jadi ibu ni memang akan suka memasak atau pun aku memang suka masak. Apa-apa ajela labu..janji kenyang kan!!
Kat bawah ni ada resepi ikan masak taucu yang aku masak kelmarin...sedap!!. Anak aku pun aku kasi buat bekal sebab ada lebih. Tapi aku tak snap gambo sebab malas.


ikan (di goreng dulu)
bawang besar (potong bulat)
bawang putih, halia (hiris)
cili padi (ketuk)
sepeket taucu (aku guna cap Bilal - ditumbuk sikit)
garam, gula.


-tumis bawang-bawang, halia, cili padi.
-masuk taucu & air
-mendidih tambah garam, gula & ikan
-tunggu mendidih sikit & tutup api.


Senang KAN!

2 comments:

ck said...

nk asam pedas jugak!!!

My_Aqeelah said...

ah ko campak kemanapun kalo ade asam pedas jadi je.
aku dah bley buat asam pedas, tapi rasa dia tak konsisten, ada masa sedap ada masa cam kureng. hmm nak kena praktis selalu kut.