Monday, June 14, 2010

Ayam masak Kurma

Ari ni aku berpuasa. Insya-allah berpuasa. Siap bersahur lagi, memandangkan ada baki kuah ayam masak kurma semalam. Ayam nye dah ilek time dinner semalam...so aku rebus telur gantikan ayam tu. Aku makan sebiji, buat bekal Aqeelah pi Rumah Biru sebiji. Alhamdulillah abis kurma aku. Aku memang suka makan masak kurma. Serbuk rempahnye dah lama beli tapi semalam baru berjaya masak, just follow instruction kat peket rempah tu. Nanti malam aku upload pic nye ye.

Ayam sebelah (potong-potong)
2 biji bawang besar (1 hiris, 1 potong empat)
2 ulas bawang putih (hiris)
1/2 inci - 1 inci halia (hiris panjang)
tomato (potong 4)
3 biji kentang (potong - aku suka potong kecik sikit bagi cepat empuk)
3 cawan air
1/2 cawan santan pekat
speket rempah kurma (campur air sikit-sikit, kacau sampai jadi paste)
garam

-tumis bahan-bahan yang dihiris sampai lembut
-campur paste rempah kurma, sampai agak garing
-campur ayam (kacau kejap bagi sebati dengan rempah)
-tambah air (aku masuk sikit-sikit sebab tak pandai nak agak kecairan kuah kurma aku ni, so kalau korang tengok cam cair aje tak payah la abiskan 3 cawan air tu)
-bila ayam dah empuk, masuk kentang, bawang besar yg potong empat, tomato, santan dan garam.
-bila kentang dah empuk boleh le makan.

Berita tambahan...Aqeelah dah bley memanjat secara official semalam. Nanti aku paste pic dia kat sini ye. (aku malas nak buat 2-3 entri dalam sehari, so semua aku lump dalam satu entry aje..aci tak?)

No comments: