Tuesday, April 7, 2009

Meragam??

Ntah ngape balik dari nursery semalam Aqeelah buat perangai. Bila aku tinggal kejap dia menangis macam kena cobit!! Hatta nak pegi ke meja makan yang jaraknye tak sampai sekangkang kucing pun dia mula start berorkestra. Ngeee...geramnye aku. Sampai tak bleh bergerak langsung. Solat memang dah sah-sah angkut dia sekali letak kat tepi. Pandai lak dia diam kalo aku tengah solat. Nak kata tumbuh gigi tak pandai lak aku tengok tapi memang takde demam ape pun.

Hari ni lagi teruk...sampai kul 2.00 petang tadi baru aku mandi pagi...MANDI PAGI tau! Bangun pagi awal kul 6.30am dah bangun susukan Aqeelah dan tukar lampinnya sekali. Tu pun bilik tidur tak berkemas, breakfast pun kul 11.00 am wif roti 3 keping ngan susu pekat. Time aku mandi tu dia pun nangis dan meraung sesungguh hatinya. Aku mandi lah cepat-cepat (sib baik aku bukan jenis mandi lelama). Kuar bilik air aku meluru kat dia (dengan berkemban towel) sampai aje aku tengok air mata memang takde (adelah sikit bergenang tapi tak meleleh pun..kalo dia menangis kesakitan selalunya meleleh la) alih-alih dia gelak-gelak tengok aku. Isk..aneh-aneh. Geram pun aderrrr.

Ku tepon mak kat kampung. Dia kata bawak la Aqeelah sekali kemana pun. Kalo mandi tu letak dalam stroller ke pas tu mandi sambil cakap-cakap dengan dia. Kalo masak plak bawakdia sekali kat dapur letak dalam bouncer tu...tapi janganlah dekat sangat ngan dapur. Agak-agak leh nampak aku lah. So sebab aku dah lapor, aku pun angkut lah tadi dia time sesi memasak. Memula okey..tapi bila dah nak abis masak tu dia dah mula nak start nangis... boring ler tu!! Aku pun cakap la... "tau pun boring, kan elok dok depan boleh tengok tv" (hehehe macam paham aje). Tapi kira ok lah daripada tak bleh buat ape pun. Adelah dekat 45 minit dia duk diam.

Oklah ni Aqeelah dah start enjin ni (tadi dia tengah tido hehehe). Aku chow dulu..

p/s: sebenarnya aku nak tanya pendapat korangla pas tu nak wat camne ek?

7 comments:

Nong Andy said...

mama Aqeelah.

boleh tau sapa nama?:)

nak buat macam mana tu sy pon akan bagi advise mcm mak awk juga. bawak ajalah ke mana wak pergi. dapur ke living room ke.. ke mana jer asalkan dia bahagia hahaha...

tapi ku rasa baby ni memang kadang kala ada angin manja mcm tu terutama bila dia 'kureng' sihat. kadang tu sihat pon saja je nak bertabiat sikit.. last weekend pon my shinta SAMA SEBIJI pe'el nya la dengan Aqeelah kau tu ;)

My_Aqeelah said...

-> mama shinta
nama kita nazhah panggil naz boleh, naza bleh, nazhah pun bleh. nama awak ape ek?
tu la bebudak ni kalo bleh cakap paham la dia nk ape hehehe

sayangibu said...

mama aqelah...salam singgah...mmg laaa..baby kita pun asik show-off tantrum jek...tapi mmg nothing much can do lah, layankannn ajerlahhh yangggg...hehehhehee

~Umi.Sufira~ said...

Naz, banyak sabar ngan karenah baby kay...carik cara terbaik nak bagi dia kurang mearagam...kalu macam Sufia ada satu mainan yang buleh buat dia khayal..nampak macam nak meargam je try bagi benda tu kat dia..dia akan OK sekejap..tapi kalu tiba masa, sama juga meragamnya:

My_Aqeelah said...

-> sayangibu
;) tulah kita pun layan ajela tapi tiba tang En.Suami ada susah sikit. dia kalo bleh tak bagi attend tunggu anak reda sikit br attend sebab katanya kalo layan sgt nnt anak tu pikir setiap kali menangis kita akan layan dia..isk susah la...selalu berbelah bagi antara suami ngan anak. tapi kadakng kita buat degil je terus layan anak tu.

->mimi
mainan ek...takde lak terpikir nak bagi. skang ni pun isap tangan sendiri ajelah. ok gak cari benda yg dia nk main. harap2 sementara aje lah ek.

Nong Andy said...

panggil naza boleh?

haha.. ada juga yg sama nama dgnku ya. naza.. panggil jerlah mama shinta. sebenarnya nama glamour ku ini mimie jugak haha!

my hubby lain plak citernya. pantang shinta ehek..ehek.. sikit dia dah dukung & pujuk. apa lagi makin tebiat lah shinta. nak attention jer buat le bunyi ehek..ehek.. mesti kena layan dek abahnya itu :p

lagi satu. dia tak layan kalau bagi mainan. dia tahu tu 'mainan' yg dia boleh buat pe je.. bagi la menda lain yg bukan mainan baru boleh tarik attention dia. sudahnya remote tv ke.. bakul ke.. apa2lah yg bukan mainan..

My_Aqeelah said...

-> mama shinta
boleh panggil naza..
betul tu...dah try ku bagi parrot dari playgym tu tapi dia mcm blank ajer.

pasal ehek-ehek tu lah yang En.Suami tak bagi layan tu. isk tensi lah.