Monday, March 22, 2010

Char Koay Teow satu!!!

Siapa suka makan char koay teow angkat tangan!!
Hehehe it's one of my favourite fud. Masa aku kecik dulu takde lagi orang Melayu jual CKT ni, tak pernah dengarlah pun. Koay teow goreng. KT sup & KT tomyam tu adelah. Tapi sekarang dah melambak orang melayu yang jual CKT nih, tinggal nak cari/ pilih yang sedap jek.
Nak masak yang sejibik rasa macam beli kat kedai tak menjadi (T_T) makanya terpaksalah buat aktiviti Jalan-Jalan Cari Makan untuk pencarian CKT terunggul hahaha.

Antara ciri-ciri CKT kegemaran aku ialah:
1) Berkuah (berair gitu,kalo kering jer markah potong hep pantang aku CKT kering!!!).
2) Udang & kerang mesti fresh (pastu kalo goreng jangan le sampai udang tu kering kecut gitu)


Disini aku senaraikan kedai CKT pilihan aku (anak tekak memasing berbeza jadi mungkin ade kedai ni bukan favorite korang tapi dah aku rasa sedap nk buat guano??)

1) CKT Yeop - gombak
Lokasi: senang nak cari, sebelah Masjid Taman Seri Gombak. So kalo lepas makan tu dengar azan ha pegile solat apa lagik!
Waktu beroperasi: Setakat ni aku pernah pegi time malam aje, aku tak pasti ari ape dia cuti sebab ari Ahad pun dia ada berniaga jugak.
Kedai ni baru lagi menjadi favourite aku sekeluarga. Itu pun selepas diberitahu kewujudannya oleh ex-skul mate aku kt FB die (Thanks Kak Pah).
Kedainya kecik aje...tapi CKT nye marvelous. Ada jugak jual makanan lain seperti burger, nasik lemak ayam goreng & nasik ayam tapi aku tak pernah try lagi makanan2 lain.


2) AAA CKT - Bdr Baru Ampang
Lokasi: sebelah pasar basah bandar baru ampang (open air style)
Waktu beroperasi: Beroperasi 6.30pm - selagi stok KT ada setiap hari kecuali ari Khamis & Ahad. Tapi sekarang ni aku tengok ikut sukati dia bila nak bukak/ tutup =(
Gerai ni dah lama aku aim kalo teringin nak makan CKT, aku start makan kat sini semenjak aku duk KL (2001). CKT dia MEMANG SEDDAAPPP dan selalu abish. Dia tak jual makanan lain selain CKT.

3) (aku tak tau nama apa gerai nih) - Medan Idaman
Lokasi: Dekat area medan Idaman, depan klinik Idzham kat corner ada satu gerai CKT (open air style)
Waktu beroperasi: aku tak pasti sebab pernah makan kat sini sekali jek.
Gerai ni aku rasa famous gak kut, CKT dia sedap. Tapi sebab jurujual dia cam hampeh (not really mesra alam/ customer oriented) makanya laki aku dah banned gerai nih.
Pada aku kalo ko rasa nak meniaga buatla cara nak meniaga, ni kalo meniaga tapi buat muka cam nak kena sepak memang lah takde orang nak datang. Buat customer lari aje.

4) Mali's Corner - kat Tmn Bunga Raya (open air style) & Tmn Danau Kota (restoran)
Lokasi: tu aku dah tulis kat atas tu
Waktu beroperasi: setiap hari (yang kat Danau kota tu aku rasa kalo mintak CKT kul 2pm pun dah ada jual kut).
Aku rasa kalo sebut jek nama kedai ni, kaki CKT mesti tau. Sebab berjayanya kedai kat Tmn Bunga Raya (byk student TAR College kat situ) maka diaorang bukak satu lagi outlet kat Tmn Danau Kota.
Kat kat Tmn Bunga Raya tu, nak beli CKT dia kena queue yang PANJANG (oh ye dia punya konsep kat situ ialah self service). Ada gak jual Nasi lemak ayam goreng yang mana aku tengok ramai gak yang beratur nak beli.
Rasa dia okey lah, tapi sebab panjang sangat queue aku rasa malaslah nak pegi lagi.

5) CKT Chot - Seri Manjung
Lokasi: dekat dengan Manjung Bakery (tak salah aku lah) (restoran)
Waktu operasi: Pagi sampai tengah hari, setiap hari
Kedai ni memang FOFULAR buat ex-student ITM Manjung dan orang sekitarnya. Dulu lokasinya corner lot berhampiran dengan Pej.Pendaftaran (Bang. Persekutuan). Kedai ni memang ramai yang duk lepak.
Sedap dan layanan yang mesra buat kan ramai orang sukeee dok kat situ. Ada fud lain gak cam roti canai, mee kari dan lelain.


6) CKT Pawagam - dekat panggung wayang Sitiawan
Lokasi: spt yang aku tulis kat atas leee lagipun ada SATU aje panggun wayang kat Sitiawan tu.(open air style)
Waktu operasi: 8pm - larut malam
Kedai ni dah lama ada, from time aku bujang sampai laa ni. Ramai duk lepak kat sini sebab dia open air style dan dekat tepi jalan. CKT dia sedap tapi ada rasa hangit sikit hehehe. Just jual CKT aje.

7) CKT bawah pokok - Taman Acheh Jaya
Lokasi: Kat bawah pokok kat taman kanak-kanak Taman Acheh Jaya (open air style)
Waktu operasi: Tak pasti ari apa, tapi yang aku nampak dia bukak malam je.
Aku pernah try sekali aje, sebab kalo balik kampung baik aku makan makanan yang mak aku masak kan! Tapi kesimpulannya ia akan jadi antara gerai pilihan aku kalo teringin nak makan CKT time balik kampung.

Itulah antara CKT yang berjaya menambat ati aku. Oh ye, kalo korang ade tawu kat mana lokasi CKT yang sedap, jangan segan meh habaq kat aku.

2 comments:

ck said...

woii..aku pn pengemo CKT...tp aku mudah tergoda dgn food lain..kaedahnye bile nk order selalu aje terprlencong ke menu lain..keh3 :-p
oit giah, tempat2 yg ko senaraikan nie x de yg dekat dgn LRT ke?? weehee..:-p

My_Aqeelah said...

hehehe tak lah kiah semua kena naik cab or kalo naik lrt pun ko kena transit naik cab gak. hehehe