Monday, March 8, 2010

Appointment Doc Ranjini - 8 March 2010

Alhamdulillah. Hari ni selesai sudah appointment Aqeelah dengan doc Ranjini. Dia ni doc pakar kanak2 khas berkaitan dengan saraf otak. Since Aqeelah punya nama dah di propose untuk buat CI, makanya kena buat banyak test. Lagipun perkembangan Aqeelah yang lambat menyebabkan dia kena jugak jumpa dengan pakar nih.
Appointment kami sepatutnya start 8.30am tapi sebab jalan jem gile, kami sempai kat HUKM pun dah dekat pukul 9am. Rasa bersalah jugak dekat doc Ranjini. Dia very friendly dan penerangan beliau jugak amat jelas. Doc Ranjini bagitahu jugak yang case Aqeelah special dia ambik cepat...Alhamdulillah. Kalau tidak menurut beliau Aqeelah punya case bulan Julai nanti baru akan dirujuk. Kalau lambat jumpa, lambat lagi lah Aqeelah akan dioperate. Setakat ni semuanya dipermudahkan Allah. Aqeelah punya case cepat dirujuk.
Aktiviti pagi tadi banyak kepada temuramah dengan parents dan jugak ada test2 untuk mengetahui perkembangan Aqeelah sekarang di tahap mana. Susah jugak, testnya banyak dan yang buat aku frust kadang2 tu sebab Aqeelah tak nak respond bila doc Ranjini suruh dia buat sesuatu, ini boleh menyebabkan Aqeelah dapat score yang rendah. Contohnya bila doc hulurkan kiub warna warni suruh dia ambik, Aqeelah just pandang aje. Nasib baik lepas2 tu doc dah faham 'feel' dia, doc suruh aku yang bagi Aqeelah benda2 tu semua. Tapi ada ketika Aqeelah still tak respond, agaknya dia tahu doc tu tengok so dia tak nak pegang. Rasa kelakar pun ada jugak bila doc Ranjini kena buat2 basuh tangan dan buat2 ignorekan Aqeelah, tapi Aqeelah still peek doc Ranjini. Heehehehe. So cute =D
Lepas abis test semua confirm Aqeelah ada Global Development Delay. Kemudian kami dirujuk supaya buat appointment dengan Unit Terapi Kerja UKM. Aqeelah kena buat cek mata dan blood test jugak. Nasib baik dia dah buat MRI, so tak perlu kena scan lagi. Aku berdoa supaya surgeon pun boleh gunakan MRI yang kitaorg dah buat kat PUSRAWI tempoh hari.
Tadi jugak Aqeelah dah didaftarkan sebagai OKU. Semuanya doc Ranjini buatkan. Oh ye doc Ranjini ada berpesan, kalau boleh semua rekod kesihatan, MRI yang kita ada (original) buat fotocopy banyak2. Sebabnya andaikata ada doktor2 lain mintak, bagi yang fotocopy tu aje. Original kita simpan, bukan apa takut hilang. Patient doctor bukan kita sorang aje kan... begitu juga filem x-ray. Kalau ada doctor mintak pinjam, before kita balik jangan lupa tanya bila kita akan dapat semula filem tu. Benda-benda ni penting..aku rasa dia bercakap pun berdasarkan pengalaman. So aku pun secara tak langsung menyampaikan jugak kepada korang semua maklumat ni.
Our next appointment with CDC = Child Developmental Centre; will be in October. Aku akan cuba update setiap appointment Aqeelah dan perkembangan dia dari masa ke semasa. Aku cuma mampu berdoa agar Aqeelah dimudah kan kehidupannya di dunia dan di akhirat. Amin.


p/s: Oh ye kami akan dapat another hearing aid untuk her left ear. InsyaAllah hari Khamis ni.

No comments: