Tuesday, May 1, 2012

madu di tangan kanan mu....


Di cuaca yang tak menentu ni memang badan pun mudah jadi tak sihat. Tambahan pula kadang-kadang kita tak mendapat vitamin yang mencukupi dalam pemakanan seharian.
Namun sekiranya sudah jatuh sakit di samping berdoa supaya agar lekas sembuh, kita juga kenalah berikhtiar untuk pemulihan.
Aku paling tak suka kena sakit tekak. Perit nya memang tak boleh nak bayangkan. Aku just nak share petua yang aku dapat Insya-allah dapat memulihkan dari sakit tekak (kalau kena pun tak sakit lama, lekas baik).

Petua 1:
Bila rasa-rasa nak sakit tekak tu, bangun awal pagi dan mandi (seeloknya sebelum matahari terbit).
Mandi basah kepala tau. Bagi panas dalam badan tu keluar. Ini petua bapak aku. Amalkan beberapa hari sampai sembuh.

Petua 2:
Bancuh pati setengah biji lemon dengan satu sudu besar madu dan minum. Tak perlu campur air. Amalkan dua kali sehari sampai sembuh. Memang masam, tapi Insya-allah lekas baik. Aku dah pernah try minum air asam Jawa tapi tak rasi. Lemon + madu lebih berkesan pada aku Insya-allah tak sampai 2 hari minum dah ok.
Untuk kanal-kanak aku bagi satu sudu kecik madu + suku biji lemon. Tapi tak habis pun Aqeelah minum. Sebab masam :D tapi aku pujuk juga, dapat sips 2 sudu kecik pun dah cukup dah.

Kalau korang sakit tekak boleh lah cuba petua yang aku sertakan tadi. Yang paling penting berdoa pada Allah agar lekas sembuh, sebab hanya Dia yang berkuasa menyembuhkan bukan lemon, bukan doktor itu semua hanya ikhtiar kita sahaja.
~chill~
Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments: