Wednesday, March 18, 2009

Pudding Anybody?


Hari ni ialah kali ke 3 aku buat puding dalam masa tak sampai seminggu. Gara-gara En.Suami yang amat suka makan puding. Bermula dengan puding truffle yang officemate aku ajar, lepas tu hubby pulak mintak aku buat puding roti kegemarannya. Disebabkan rumah aku ni takde oven jadi kenalah aku surf net untuk mencari resepi puding yang dikukus. 1st truffle puding aku buat dah lama adalah dlm 1 minggu lepas. Kemudian hari sabtu aku buat puding roti (2 acu lagi coz bancuhannya banyak, satu aku taruk choc chip lagi satu kosong). Semalam petang aku buat puding truffle dan pagi ni pulak aku buat puding karamel dan puding roti lagi. Yelah anak hantar nursery so boleh lah aku buat benda-benda ni semua. Jadi aku luangkanlah masa untuk menayangkan pic puding aku di sini bersama resepinya yang setengah tu aku dah renovate sendiri ikut kesenangan dan kesedapan tekak aku. Puding roti ni aku nak bagi neighbour separuh coz pinggan dia itu hari tak pulang2. Nanti dia kata buat harta sendiri pulak, nak pulang kosong tak patut sangat. Begitulah cara kita hidup berjiran selepas berumah tangga nih. Masa aku bujang dulu takde pulak neighbour aku bagi makan-makan cam ni hehehe. Jadi mari kita saksikan........ (maaflah kalo pic tak berapa menyelerakan hehehe)

Puding Truffle

(puding ini ehsan resepi dari Khadijah Abd Ghalim nama glamour KD, paling senang coz tak payah masak, cuma kena masak kastad aje sekejap)


Kek (ikut suka korang nak perisa apa, aku guna ni perisa vanila)
Buah koktel
2 sudu besar tepung kastad
1 tin susu cair
Satu peket agar-agar segera Nona (apa-apa brand pun boleh, aku guna Nona coz tak payah masak kat atas dapur juz bancuh dengan air panas masalahnya jeli dia terlampau lembut teksturnya)
  • Kek susun pada dasar acuan diikuti dengan lapisan buah koktel.
  • Dalam periuk satukan 1 tin susu cair dengan tepung kastad (kalau nak manis sikit boleh tambah gula tak payah pun tak pe). Kacau-kacau sikit, bila dah tak nampak bentuk tepung baru letak atas api yang kecil ye. Kacau sampai agak-agak pekat kemudian tutup api.
  • Tuang kastad atas buah dan kek tadi.
  • Sediakan agar-agar kat bekas lain kemudian tuang atas kastad tadi.
  • Bila bekas dah sejuk sikit boleh masuk kan dalam peti ais.
  • Hidang time sejuk best!!

Puding Roti
(resepi ni aku ambik dari internet from indon dan aku dah ubah sikit)

5 keping roti putih
300 ml susu segar (resepi asal guna susu cair aku dah try sama jugak hasilnya)
2 biji telur
50 grm gula halus (resepi asal gula pasir)
35 grm butter (cairkan)
sedikit esen vanila
choc chip ikut suka

  • Rendam roti dalam susu (30 minit)
  • Gula hancurkan bersama telur kemudian satukan dengan adunan roti susu tadi sampai sebati.
  • Akhir sekali masukkan butter dan esen vanila.
  • Tuang adunan dalam acuan yang dah disapu butter, tabur choc chip sebelum kukus.
  • Ikut resepi kukus selama 35 minit, tapi aku biar aje sampai 45 minit (alah bukan hangus pun).

Puding Karamel
(resepi ni aku kutip dari blog ibukauthar. Aku dah olah sikit sebab nak cepat hehehe)

4 sudu besar gula, 2 sudu besar air (masak dalam kuali hingga perang jangan hangit pulak ye. Kemudian tuang dalam acuan puding).

7 biji kuning telur
300 ml susu segar
3 1/2 sudu besar gula aising (resepi asal guna gula halus yang dikisar)
esen vanila
  • Gaul gula aising dengan kuning telur (masukkan sebiji demi sebiji) kacau jangan bagi berbuih.
  • Masukkan susu dan kacau sebati, masukkan esen vanila.
  • Tuang dalam acuan bergula perang tadi, tutup dengan aluminium foil.
  • Kukus 35 minit (sama gak aku biarkan lebih sikit timenya).
  • Lepas masak, tunggu 20 minit baru boleh buka aluminium foil tu. Jangan tanya aku kenapa, aku ikut resepi orang aje.
  • Makan ketika sejuk.

No comments: