Saturday, March 28, 2009

Kindle?

Bagi yang pertama kali dengar mesti tertanya-tanya apakah jadah kindle nih. Actually aku baru dengar from Oprah Winfrey Show semalam petang. Ia adalah sejenis alat elektronik macam e-book. Device nih tidakla baru dipasaran, keluaran Amazon.com dan aku cek kat website Amazon pun dia dah ade jual the 2nd version kindle nih. Version lama keluar tahun 2007, yang latest edition keluar MArch 2009. Bagi yang ak berapa jelas lagi dengan penggunaan kindle ni meh aku citer sikit la....nih aku attachkan pic dia sekali



Kalo guna kindle ni maknanya tak payah lah bawak fizikal book kesana kemari, just download buku yang digemari tu ke dalam alat ni (kindle version lama dalam memori kad boleh simpan lebih kurang 4000 buah buku) dan kita dah boleh baca buku. Tak perlu gunakan komputer untuk upload boleh terus download ke dalam kindle (malangnya kemudahan ini cuma boleh digunakan di US, kalo kat Malaysia kenalah beli from internet via PC dan transferkan ke dalam kindle). Buku2 tu kita upload dari Amazon.com dan harganya murah sikit dari buku biasa sebab tak menggunakan kertas. Kalau di US diaorang boleh baca paper lagi melalui kindle nih. Untuk ulat buku macam aku ni memang berminat sangat ngan alat ni. Lepas tengok rancangan Oprah tu aku saja try mintak from Encik Suami sebagai hadiah harijadi tahun depan. Dia kata insya-allah. Hehehehe nakal kan aku!

Setahu aku lah cuma buku bahasa Inggeris aje yang ade jual kat Amazon.com (kindle version), buku Melayu takdela pulak. Kalo ada kan bagus!

Antara sebab-sebab aku suka kindle ni:

-Boleh savekan space umah aku (bayangkan kalo aku ada koleksi 200 buah buku cukupla..mana aku nak taruk!!)

-Senang pi jalan tak payah pegang buku yang tebal, cuma bawak aje kindle nih (refer pic kat pic sebelah ni betapa nipisnya kindle yang baru ni).

-Saje nak mintak benda bukan-bukan from laki aku hehehe lagipun dia pun uka baca buku, kalo beli dan save dalam kindle ni ok gak kan.

Selain kindle ada gak device e-book reader yang lain antaranya SOny Reader. Tapi aku tak berapa cek sangat pasal Sony ni (hati dah terpaut dengan kindle!).

No comments: