Saturday, May 8, 2010

Bergedil Mama




Ini sebenarnya aktiviti aku malam tadi sebelum tido. ..

Entah mengapa this week aku teringin sangat nak buat soto lengkap dengan bergedil. Memandangkan aku ni tak pandai masak, kenalah bertanya pada yang pakar yakni my beloved mom dan rakan sepejabat.
Untuk kuah soto memang tak yah fening kepala la sebab aku guna cara ter dan paling mudah :
'beli rempah soto kat supermarket kemudian ikut aje instruction kat bungkusan tu'.
Very the clever kan!!
Tang bergedil ni agak fening-fening lalat, ala Ahmad Albab. Macam mana nak buat ye...tak pernah aku tengok pun mak aku buat kat dapur. Tau tau dah tergolek je atas meja..yummeh.
So untuk tidak lah menjadi terlalu clever (beli je bergedil tu kan sonang) aku pun roger-roger mak dikampung. Dia pun explain cara buat bergedel from A to Z. Ohh senang je rupanya nak buat bergedel. Kat sini aku explain kan cara-caranya:

4 biji kentang (kupas, potong, goreng & tumbuk) - mak ku tak advise rebus coz nanti hasilnye berair-air.
5 biji bwg merah (kupas, hiris, goreng & tombok jugak)
daging kisar (goreng tanpa minyak sampai kering air daging tu)
1 sudu besar serbuk rempah Captain (senang bai...takpayah aku pikir nak taruk ketumbar banyak mana, jintan banyak mana. Buat tensi jek).
daun sup dihiris
*sebiji telur (kocok, untuk celup)

*tepung gandum (sikit je, dalam sepiring)
bahan *, guna before menggoreng bergedil.

Caranya:....
gaul daging dengan serbuk rempah Captain, tabur garam skit, gula skit.
kemudian baru masuk daun sup, bawang goreng & kentang.
gaul rata kemudian buat bentuk bulat.
Aku bleh dapat 12 biji bergedil besar genggam dengan sukatan diatas.(comel-comel aje lah).
sebab aku buat dah malam bute so aku simpan adunan bulat ni dalam bekas bertutup dalam peti ais.
Time nak goreng baru aku celup dalam telur kemudian golek atas tepung gandum then celup lagi skali dalam telur ...baru aku goreng. (Aku ade terbaca cara ini bleh elakkan bergedil kita tu dari pecah time menggoreng.)
Goreng pun tak lama kejap je, agak-agak dah nampak telur salut tu dah masak terus angkat sebabnya bahan-bahan asas kan semua dah di goreng.

siap sudah bergedil yummeh aku....senang kan.



Nota tukang masak celup-celup:

Rempah Captain ni boleh guna untuk berbagai masakan.
Antaranya goreng ayam, soto, sup ayam,
sup daging dan bergedil.

No comments: