Sunday, September 30, 2012

Banana Choc Chip Muffin


 di sebabkan ada yang bertanya, maka aku tepekkan resepi ini di sini. 
Actually aku pun dah lupa dari mana aku dapat resepi ni, kalo tak aku tag aje.
Resepi ni boleh membuat 11 biji muffin saiz M kut lah size muffin biasa tu. Kalau nak lebih biasanya aku buat 2 kali adunan ni. Aku memang tak gandakan resepi2 aku kalau nak masak lebih, memang banyak kali kerja tapi aku tak nak mess with the recipe. Sebab kadang2 end product tak menjadi seperti yang kita mahukan. Maybe terkeras atau terlembik. Apapun choice is yours :D Selamat mencuba.

Bahan Kering:
1 3/4 cawan tepung gandum (nak pakai wholemeal flour pun boleh)
3/4 cawan gula castor
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh baking soda
1/2 sudu teh garam

Bahan Basah:
1 biji telur ayam
1/2 cawan minyak masak (sawit boleh, kacang boleh, zaitun pun boleh (semua aku dah try OK je)..seeloknya minyak jagung sebab takde bau)
1/2 cawan susu/ yogurt/ buttermilk
1 sudu teh esen vanila
---------------------------------------------------------
1 cawan pisang mashed (lebih kurang 2 biji pisang, aku guna pisang berangan)
3/4 cawan choc chip (aku guna yang half black white choc chip morsels)

CARA:

  1. Panaskan oven selama 10 minit pada suhu 176°C
  2. Gaul bahan Kering dan bahan Basah dalam dua mangkuk berasingan hingga sebati.
  3. Satukan kedua bahan dalam satu mangkuk, sebatikan.
  4. Akhirnya campurkan pisang gaul rata dan choc chip gaul rata.
  5. masuk dalam cup kertas 1/2 penuh
  6. Bakar 22-25 minit atau sehingga tiada adunan basah melekat pada cake tester. Selalunya pada time ni dah masak dah.
p/s: kalu rasa malas nak masak tu bleh order je kat aku ni :D will bake it fresh as requested.






No comments: