Friday, July 23, 2010

1st time Kembung.

Semalam Aqeelah 1st time dalam sejarah dia berumur 1 tahun 8 bulan, mengalami kembung perut @ colic.
Selama ni dia tak pernah kena pun. So kami memang tak reti apa pun dan tak tau pun dia kembung.
Balik dari Rumah Biru dia ok jek. Makan biskut 2 keping, main sket pas tu teruss ke lala land.
Kul 12 lebih aku & en. Suami titun.
Kul 1 lebih Aqeelah batuk-batuk dan muntah. Muntah banyak, tapi keluar lendir jek dengan bubur nasi dinner petang tu.
Lepas salin baju & lap-lap dia sket, aku tepuk2 suruh tido. Dia cam dah okay (dah muntah 3 kali kut). Aku ada bagi dia roti kosong, tapi dia tak nak makan.
Elok lepas tutup lampu...wueekk...muntah lagi. Hmm...aku tengok bibir cam dah pucat je. Tak bley jadi ni. Ajak en. Suami ke klinik lah.
Ada la aku try ketuk-ketuk perut dia...tapi hahaha "cam terer sangat kan!" aku tak paham apa yang patut aku dengar sebenarnya.
Aqeelah tak meragam langsung from start muntah sampai sudah, very in the good mood. Siap gelak2 tengok aku bersiap pakai tudung..seronok dia sebab nak pegi keluar.
Sampai kelinik dia muntah seround lagi, nasib baik aku bawak kain alas. Kalo idak tak pasal-pasal nurse tu kena mop lantai bagai kul 2 pagi.
Masuk dalam, doc tanya kenapa...aku bagi tau dia muntah.
Amik suhu, letak stetoskop kat dada, kat perut, dada balik, perut...."dia kembung sikit".
Hah senang kan doktor buat diagnose.
Dapat ubat tahan muntah & ubat colic.
Oh patutla masa dia duk batuk-batuk kat umah tadi siap kentut dengan banyak nye. Angin rupanya.
Keluar dari kelinik, en. Suami tanya.." nak makan ke?"
Aku kesian sebab Aqeelah duk muntah tadi... "okla..perut dia kosong kut".
Jalan terus ke restoran kegemaran Aqeelah...Haji Tapah....roti kosong 2!
En. Suami satu, Aqeelah satu. Eh siapa yang sakit ni sebenarnya?
En. suami..roti licin. Aqeelah..tak lalu makan, 2 suap je kut pas tu geleng2. Muka blank aje, mata ala-ala nak tido kat situ jugak.
Oklah..balik rumah terus bum! Semua orang tak sedor diri dah...dah 3 pagi lebih.
Pagi tadi...alhamdulillah. Aqeelah dah ok, tak muntah. She is happy.
Aku buat roti salut telur 3 keping, time nak makan aku cicah dengan madu (madu kan elok untuk sakit-sakit perut ni). 2.5 keping abis Aqeelah sapu. En.Suami makan setengah keping je. Aku makan border tepi roti je. Tak pelah. Janji Aqeelah sihat.

No comments: