Tuesday, December 1, 2009

Botol Susu - BPA free bottle shelf life

Last week (or few weeks back..tak ingat ler), aku nampak opismate aku beli botol susu. Aku pun tanya buat apa beli baru? Dia remindkan aku yang botol susu memang kena tukar 3-4 months lepas guna. OPPSS!! Baru aku teringat, umur Aqeelah setahun maknanya kebanyakan botol susu dia pun dah setahun jugaklah. Aku guna perkataaan 'kebanyakan' tu sebab botol susu dia banyak giler from dia lahir campur dengan botol-botol susu yang aku beli time dia umur 6-7 months (coz time aku pam buat stok memang zaman gila beli botol susu). So malam tadi lepas bincang dengan En. Suami, aku decide untuk mengemas kini botol susu Aqeelah.
Botol susu Aqeelah ada 2 jenis. 1 BPA lagi satu BPA free. Botol BPA ni mostly bottle Ave*nt dan beberapa botol free yang orang bagi. Botol BPA free pulak yang aku beli dari Momslittleones dan Bumble*bee kat SO*GO. Jenuh lah aku search kat net apakah shelf-life bagi BPA free bottle. Kalo tengok kat Momslittleones dinyatakan botol diaorang boleh digunakan selagi takde tanda-tanda wear and tear, korang boleh tengok remark dia under Higlighted column kaler pink. Pas tu aku google gak kat sini ek, ada tulis kalo BPA free bottle boleh discard after setahun setengah. Jadinya aku amiklah saranan kedua tu. Botol Ave*nt memang aku lego ajerk, dah tamat tempoh.
Tapi aku ambik gak inisiatif lain heheheh...iaitu dengan membeli glass bottle nih! (nanti aku hapload picnye ye...pc opis ni banyak sangat do's & don'ts nye, kira dapat hapdet blog pun dah kira ok).
Sampai dua sekali aku sambar...terbang RM70. Aku beli brand NU*K (9oz) & Chi**cco (5oz). Okeylah tu SO*GO tengah Christmas Sale nih dapatlah discount sket(heheh aku pun tak tahu time bila SO*GO TAK SALE). Botol NU*K aku dapat RM33.20 i/o RM41.50 dan botol Chi**cco aku dapat RM37.52 i/o RM46.90..oklah tu kan! So sesapa yang nak shopping glass bottle boleh pegi SO*GO yer.
Tapi tula sesiapa tahu tak bila sepatutnya kita discard BPA free bottle ye?





Aqeelah posing dengan botol baru ekekeke...

2 comments:

ck said...

heheee...giah aku ingat botol susu tu bley gune sepanjang hayat..tak penah tau pn kene tukau2 beb!! ngeeee....:-p

My_Aqeelah said...

idak le kiah. mmg kena tukau. aku terlupa sebenarnya.